God Morgon

Det känns grymt härligt att kunna säga "Jag vaknade precis", utan att vara försenad till skolan!:) Jag läser franska steg 6 och då ska man läsa 800 sidor på franska. Just nu läser jag "Harry Potter et la Chambre des Secrets", jag tror nästan att ni förstår att det är tvåan, hemligheternas kammare. Det  som är bra är att jag faktiskt förstår, inte allt, men jag fattar sammanhanget! Om nån frågar vad som står på en viss sida kan jag faktiskt återberätta det:) Eftersom vi bara läser på franskan, så behöver vi inte ens befinna oss på lektionen, för läser gör vi ju hemma:)
Det som är lite småroligt är att de ändrar namn på saker:
Tex
Hogwarts - Poudlard Varför ändra namn? Bara för att ni inte använder "H" kan ni iallafall försöka?
Draco Malfoy - Drago Malefoy Inte så stor ändring, men varför ändra liksom?
Missnöjda Myrtle/Moaning Myrtle - Mimi (Geignarde, efternamnet är inte så konstigt eftersom det är ett ord som översätts)   Dom behåller första bokstaven, men ändrar liksom själva namnet.
Mrs Norris - Miss Teigne Inte ens för fransmän är det svårt att säga Norris.
Madame Pomfrey - Madame Pomfresh I Frankrike är hon tydligen fräsch:)
Fang (Hagrids Hund - Crockdur Inga kommentarer, bara konstigt
Severus Snape - Severus Rouge Snape är tydligen röd i Frankrike
Neville Longbottom - Neville Londubat Inga kommentarer, bara konstigt
Dessutom heter den första boken "Harry Potter à l'Ècole des Sorciers" vilket betyder "Harry Potter på skolan för magiker", asså varför? Ordet skola finns inte ens med i orginaltiteln som är "HP och de vises sten".
Det är askul att hitta massa sådana småfel (det är ju inte fel, men så annorlunda för att det ses som självklart att Hogwarts heter just Hogwarts i alla länder!:)
Omslaget ser jättetöntigt ut tycker jag! Typ kladdkrita:) Och vart kommer hattarna ifrån?:O
Om man tycker att de franska ser lite konstiga ut så är det ingenting emot Italienarnas. Jag kan inte italienska, men tror att detta är den första boken. Asså what's up med den gigantiska råttan och råtthatten på huvudet? Makes no freaking sense to me xD
Ingen bebis än btw...

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: