Dag 14 - Vardagslyx

Vardagslyx. Vad är det egentligen? Det är väl precis det det låter som, det som är lite extra lyxigt i vardagen.
Vardagslyx för mig är när man kommer hem från skolan och känner att man har presterat riktigt bra och att man inte längre har några läxor eller prov som tynger ner en. Denna tid kan man istället spendera till att krypa upp i soffan och se en riktigt bra film med mamma eller nån kompis. Med en MASSA popcorn.
Att dricka en kopp varm choklad med en massa grädde i när det ösregnar ute och veta att man faktiskt har det riktigt bra och är så lyckligt lottad som man faktiskt är.
Att ha något att se fram emot, något som på något sätt "förgyller dagen" när det är lite extra tufft.
Att kunna koppla av, ta det lugnt och bara njuta, hitta på något kul som att gå på bio eller ta en fika på stan.
Allt låter kanske inte vidare glamoröst, men jag tycker inte att vardagslyx behöver inte vara så glamouröst. Att gå på spabehandling och få helkroppsmassage är så klart något som är vardaglyx för många, men jag har inte privilegiet att göra sånt på vardagarna när man bor som jag gör. Det är istället något man unnar sig någon gång vid ett lite mer speciellt tillfälle, men då är det ju inte vardagslyx längre. Då är det speciellt-tillfälle-lyx, och det hör till en helt annan kategori. Det är sådant man längtat efter och kanske sparat en slant för att få göra. Det är alltså själva längtan som är vardagslyx för mig, resten hör som sagt till en helt annan kategori.
Vardagslyx för mig är det som sätter lite extra guldkant på tillvaron, vare sig det är en god nyhet, äta extra god mat, att man fick till de perfekta naglarna när man målade dem eller bara att man träffat en person man gillar. Det är dessa små händelserna i vardagen som är vardagslyx för mig!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: