Dag 13: Brukar du lussa på lucia?

Jag brukade alltid lussa när jag fick möjligheten i skolan. Jag älskar lucia och brukar säga att det är något av det svenskaste vi har, förutom Kalle Anka på julafton och midsommarstång. Något som är ganska roligt är att denna tradition börjar sprida sig utanför Sveriges gränser då det börjar bli allt vanligare att man firar det i skolor och dagis runt om i Danmark!

Jag och mamma har alltid luciamys på morgonen då vi tänder ljus och äter lussekatter och pepparkakor och tittar på luciatåget på tv. Vi brukar sitta med och sjunga med i de låtar vi kan och störa oss på när de sjunger andra versioner av låtarna än vi var vana vid (Typ: "JAA, nu ska de sjunga Lusselelle, nu kör vi allsång! *Lyssnar* Mäh! Det är ju en helt annan melodi än den man är van vid, nu kan vi ju inte sjunga!"). Årets Lucia på tv var från Uppsala och det var jättefint!
Jag brukar även försöka se ett riktigt Luciatåg om jag har möjlighet till det. Sen går jag nästan alltid med glitter i håret på luciadagen, hade även detta idag trots att jag inte själv var tärna:) Man måste ju sprida lite julglädje om man har möjligheten till detta!



Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: