Lite sådär helstolt halvdansk... och halvsvensk... Plus att Svt var OUTSTANDING!

Asså jag blev så himla stolt när jag tittade på Eurovision igår! Jag har följt det hela veckan och det kändes som att delfinalerna hela tiden byggde upp för hur finalen skulle bli, vilket gjorde att förväntningarna var skyhöga. Dessa infriades dock och det blev på riktigt succé!
Petra var fantastisk och visade på riktigt hur en riktig programledare ska vara, inte sådär pinsamt flamsig och stel som många idigare har varit. Och Sarah var helt underbar, både som Lynda (love her!!!) och som sig själv i The winner takes it all.
Jag har på riktigt varit helt kär i Lynda Woodruff sen hon dök upp första gången i Melodifestivalen och hon var precis lika bra nu som då!

Mellanakten var dessutom skitkul! Det var så himla bra att de vågar bryta mönstret med dessa eviga dansnummrena som varje land ständigt envisas att komma med när det är just deras tur att agera host. De är visserligen fantastiska på alla sätt och vis, men de är egentligen ganska intetsägande vad gäller främjandet av det egna landet. Vissa kan dessutom bli ganska tråkiga i längden om de ska hålla på i närmare tio minuter och det får då istället syftet att agera kisspaus. Jag tycker att det var skitkul att man verligen vågade ta in humorn istället som egentligen inte funnits så mycket i Eurovision, och om den funnits så har den varit pinsamt dålig. Man förskönade ingenting utan visade faktiskt Sverige så som det är på riktigt, fast på ett satiriskt sätt, och det så himla mycket som stämde in och man kände igen sig i!! Typ att vi aldrig pratar med någon på bussen, vi är asociala och står alltid i kö utan att egentligen veta varför. Sen älskade jag att de främjade homoäktenskap och pappaledighet, vilket inte alltid ses som en självklarhet i vissa europeiska länder. Att sen få ihop detta till ett och samma nummer, som dessutom var riktigt underhållande var asskickligt (ja jag hittade precis på ett eget ord) och blev hur bra som helst i slutet! BRA JOBBAT SVT!!
Läste lite vad icke-svenska reportrar har skrivit samt hur responsen från resten av Europa har varit och det verkar övervägande vara positiv respons på hela arrangemanget och produktionen så det är ju skitkul att höra! Då blir man stolt!!!!!

Sen vann ju Danmark också och som halvdansk kan man ju inte bli annat än HELSTOLT!! Känns lite som att man vann två år i rad så jag är skitglad!!! HEJA DANMARK!

Btw, jag hatar Rumäniens bidrag som alla pratar om hela tiden. Jag vette fasiken hur de tänkte när de skapade både låten och numret. Typ. "Först och främst ska han sjunga opera. Som Malena Ernman (grymt skickligt btw att han kan sjunga så, han sjunger verkligen skitbra!). Sen lägger vi på lite up-beat på det. Sedan lite disco. Sen lägger vi på DUBSTEP!" Dubstep?! What the fudge? Vad hände där? Om du inte heter Skrillex och vet hur man gör för att få dubstep att låta bra så HÅLL DIG BORTA FRÅN DEN GENREN!

Jag kollade på Eurovision med ett gäng kompisar och vi inledde, traditionsenligt som vi gör numera när det är fint väder ute, med grillning. Det var mysigt och vi hejade faktiskt på samma länder allihopa, nämligen hela Norden (Robin var GRYM btw och förtjänade att komma högre) samt Holland, Malta och UNGERN. Jag lyssnar på Ungerns bidrag hela tiden så jag sjunger den jämt och ständigt på både svenska och engelska. Så himla mysig låt!

Jag har dessutom fått Islands låt på hjärnan så jag vandrar runt här och sjunger "Jejgao lif, jejgao lif" med jämna mellanrum och låtsas att jag är en älva i sagan om ringen eftersom det låter som alviska. Så fint!

Overall, skitbra Eurovision, bästa någonsin skulle jag vilja påstå. Och det säger jag inte bara för att jag är svensk. Jag LOVAR!!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: